خرید بک لینک معتبر - سئو - بک لینک -
وان ایکس بت
سایت شرط بندی انفجار
سایت شرط بندی
سایت بازی انفجار
سایت enfejar
جت بت
سایت پیش بینی فوتبال
sibbet90
سایت بازی انفجار
پوکر آنلاین
بت بال 90
انفجار آنلاین
جت بت
بازی انفجار
سایت بازی انفجار
عمومی

تعمیر ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتور چیست؟


دستگاهی است که تصاویر و اطلاعات رایانه‌ای یا ویدئویی را از رایانه، ویدئو، پخش DVD، دوربین فیلمبرداری، تلویزیون و... دریافت کرده و توسط یک منبع نوری کوچک سیگنال‌ها (نشان‌ها) را با بزرگنمایی بر روی صفحه به نمایش در می‌آورد.


برخی از اشکالات ویدئو پروژکتور و نحوه تعمیر آن


خرابی تصویر به دلیل کثیفی لنز (عدسی)


بسیاری از خرابی‌های تصویر به دلیل کثیفی بیش از اندازه لنز است. در این شرایط توصیه می‌شود با در نظر داشتن چند نکته گردگیری و تمیز کردن لنز پروژکتور را انجام دهید. برای پاک کردن گرد و غبار و کثیفی از روی لنزهای پروژکتور لازم است بسیار ملایم و آرام عمل نمایید. برای تمیز کردن لنزهای پروژکتور می‌توانید از الکل ایزوپروپیل استفاده کنید. کارشناسان تعمیرات پروژکتور توصیه می‌کنند برای تمیز کردن لنز (عدسی) از حلال‌ها و مواد شیمیایی قوی استفاده نشود.


وجود دونه دونه‌های ریز بر روی تصویر


این مشکل که معمولاً تصویر را مانند شب پر ستاره می‌کند به علت از کار افتادن آینه‌های DMD چیپ (تراشه) می‌باشد، که وظیفه بازتاب تصویر را دارند.


زرد بودن تصویر


این مشکل می‌تواند به دلیل به وجود آید: ابتدا باید کابل را چک کرد .در مرحله دوم مشکل از فیلتر رنگ آبی دستگاه اپتیک می‌باشد. برای تعویض این کار باید به متخصصان و تعمیرکاران مراجعه کرد. این نوع فیلتر‌ها اگر بسوزند، فیلتر‌های جیوه‌ای هستند که در اثر حرارت دچار سوختگی می‌شوند و این فیلتر‌ها سریع می‌سوزند.


مشکل بعدی که می‌تواند این مشکل را به وجود آورد، چیپ تصویر روی برد اصلی دستگاه است.


داغ شدن دستگاه و خاموش شدن آن بعد از مدتی


مشکل داغ شدن دستگاه ویدئو پروژکتور به سه دلیل اتفاق می‌افتد که عبارتند از:


1- مشکل در حرارت‌سنج یا تمپرچر


2- مشکل در دور یا کار نکردن فن (هواکش)


3- مشکل آی‌سی درایور فن روی برد اصلی


1- سوختن حرارت‌سنج: سوختن حرارت‌سنج یا تمپرچر دستگاه که وظیفه چک کردن حرارت را دارد. در صورت سوختن حرارت سنج، این قطعه از کار افتاده و دستگاه فکر می‌کند که حرارت بالاست و دستگاه خطای حرارت می‌دهد.


2- کار نکردن فن دستگاه ویدئو پروژکتور


کار نکردن فن (بادزن) دستگاه که بخش مهمی در تعمیر ویدئو پرژوکتور می‌باشد.


کار نکردن فن دستگاه به سه دلیل است:


1- فن دستگاه کاملاً خراب شده و نچرخد.


2- فن دستگاه با دور مشخص نچرخد.


اکثر فن‌ها و بادزن‌های دستگاه‌های ویدئو پروژکتور 3 سیم دارد. که یکی از سیم‌های آن را سیم فرمان یا دورخوان می‌نامند، که تعداد دور فن خوانده می‌شود و اگر این تعداد دور، کم باشد دستگاه خطای تمپ یا حرارت می‌دهد.


3- مشکل از آی‌سی درایور روی برد اصلی باشد یعنی این آی‌سی فرمان چرخیدن فن را صادر نکند. و در نتیجه فن (بادزن) دستگاه شروع به چرخیدن نمی‌کند. به همین دلیل دستگاه دوباره خطای حرارت می‌دهد.


رنگ پریدگی دستگاه


پرش رنگ با پرش تصویر دو ایراد کاملاً متفاوت است. پرش رنگ به قطعه‌ای به نام کالرویل مربوط است که در سرعت چرخش آن اختلال و ایرادی وجود دارد.


لرزش تصویر


لرزش تصویر معمولاً به علت نوسان و تغییر در ولتاژ ورودی دستگاه است.


همچنین لرزش تصویر می‌تواند به دلیل بروز مشکل در چیپ (تراشه) تصویر باشد که باید توسط متخصص و تعمیرکار تشخیص داده شود.


روشن نشدن دستگاه ویدئو پروژکتور


این مشکل به دو صورت است:


1- یکی اینکه دستگاه روشن شود، یعنی چراغ‌های دستگاه ویدئو پروژکتور روشن شود اما نور ندهد. و بعد از فشار دادن دکمه پاور (دکمه روشن، خاموش) فن‌هاو بادزن‌های دستگاه شروع به کار کردن کنند و دستگاه نور ندهد احتمال زیاد لامپ دستگاه دچار مشکل شده است و تنها تعمیر ویدئو پروژکتور تعویض لامپ دستگاه است. البته این مشکل ممکن است از راه‌انداز لامپ دستگاه نیز باشد، یعنی راه‌انداز به لامپ دستگاه ولتاژ ندهد تا روشن شود که تعمیر دستگاهه در این حالت باید توسط متخصص انجام شود.


* کلاً برق داخل دستگاه ویدئو پروژکتور وارد نمی‌شود و چراغ‌های دستگاه روشن نمی‌شود.


در دستگاه‌های با تکنولوژی DLP اگر کالرویل یا چرخه رنگ دستگاه به سرعت مناسب نرسد یعنی موتور کالرویل مشکل داشته باشد و یا اینکه سنسور (حسگر) آن سوخته یا شکسته باشد باز هم دستگاه خطای لامپ می‌دهد. و در صورت بروز این مشکل باید برای تعمیر ویدئو پروژکتور به یک متخصص مراجعه نمایید.


تصویر VGA و HDMIتوسط ویدئو پروژکتور پخش نشود.


این ایراد در بسیاری از دستگاه‌های ویدئو پروژکتور به وجود می‌آید که باید به صورت اصولی تعمیر شود:


1- باید از تطبیق و هماهنگی رزولوشن (کیفیت تصویر) پخش دستگاه منبع و ویدئو پروژکتور مطمئن شد.


2- همچنین باید از سالم بودن کابل تصویر مطمئن شد.


3- مرحله سوم تخصصی است و باید توسط متخصص باتجربه در تعمیر دستگاه ویدئو پروژکتور انجام شود.


درب دستگاه را باز کرده و از پورت (ورودی) پخش تصویر مطمئن شد، یعنی پورت دستگاه قطعی نداشته باشد. بعد از آن اگر هیچ کدام از راه‌ها جواب نداد، ممکن است برد اصلی دستگاه دچار مشکل شده باشد.


همچنین ممکن است برای دستگاه ویدئو پروژکتور مشکلات زیر به وجود آید:


* ضعیف بودن تصویر دستگاه


* در تصویر خط‌های رنگی به صورت عمودی و افقی می‌باشد.


* دستگاه پیغام تمام شدن عمر لامپ می‌دهد.


* دستگاه پیغام اخطار سرویس یا تمیز کردن فیلتر می‌دهد.


* کنار نوشته‌های تصویر سایه یا همان نوشته با رنگ دیگر مثل سبز قرمز و زرد باشد.

استفاده‌های مجاز از زمین‌های تجاری

استفاده‌های مجاز از زمین‌های تجاری

* احداث و ساخت واحدهای خرده فروشی و عمده فروشی صنوف و مشاغل مختلف.

* خدمات اداری و بازرگانی مانند دفاتر مهندسی، دفاتر خصوصی بازرگانی، خصوصی و تجاری، شعب بانک‌ها، دفاتر

* ساخت واحدهای وابسته به خدمات بهداشتی و درمانی مانند مطب پزشكان، تزریقات، حمام و...

پست و کلانتری، شهرداری در مقیاس محلات و...

* خدمات اقامتی و پذیرایی مانند قهوه خانه، هتل مهمان‌پذیر، رستوران، اغذیه فروشی و مراکز عرضه غذا

* کارگاه‌های کوچک تعمیراتی مانند پنچرگيري، تعویض روغن، تعمیر لوازم خانگی، تعمیر و نگهداری وسایل گرمایش و سرمایش، تعمیر وسایل الکتریکی و...

* فضای سبز عمومی و بازی کودکان

* خدمات فرهنگی مانند تئاتر، کتابخانه، سینما و نمایشگاه و....

* پارکینگ عمومی

* تأسیسات و تجهیزات شهری مانند منبع آب، پست ترانسفورماتور و...

* واحدهای مسکونی بر اساس ضوابط و مقررات مربوط مسکونی

ضوابط منطقه اراضی تجاری-بازرگانی

ضوابط و مقررات منطقه زمین‌های تجاری-بازرگانی در دو سطح از مقیاس فعالیت خرد (کوچک) و در مقیاس کلان و بزرگ (منطقه- شهر) مشخص شده است.

در مقیاس خرد (محله و ناحیه) در کاربري‌هاي تجاری-مسکونی و فعالیت‌های تجاری و بازرگانی در مقیاس کلان (منطقه- شهر) محورهای شهری و مراکز منطقه‌ای شهری ساخته می‌شود.

رعایت کلیه ضوابط و مقررات مربوط به سهولت و آسانی دسترسی برخورداری از سیستم حمل و نقل عمومی، عدم مزاحمت ناشی از شلوغی و آلودگی برای بافت‌های مجاور (نزدیک) ایرانی است.

مقررات ساختمان‌هاي مختلف تجاريمسكوني

هرگاه پلاكي در منطقه، در عملكردهاي محله‌اي، ناحيه اي و شهري و نيز معابر با عرض 15 متر به بالا در مناطق عملكردي مسكوني قرار داشته باشد و بخشي از ساختمان آن به واحدهاي تجاري تا حد مجاز تبديل شود، حق تعيين كاربري براي همان مقدار بايد دريافت گردد و در صورتي كه در همين پلاك از تراكم ساختماني بالاتر از ميزان پايه استفاده شود. باید علاوه بر حق تعيين كاربري براي قسمت تجاري، حق تعديل تراكم نيز دريافت گردد.

* نکته: رعايت ضوابط و مقررات كاربري مسكوني در اين كاربري مختلف تجاري مسكوني الزامي می‌باشد.

تغییر کاربری مجاز از کاربری مسکونی به تجاری

تغییر کاربری مجاز از کاربری مسکونی به تجاری

استثناهائی از سوی قانون پیش‌بینی ‌شده است که می‌توان کاربری ساختمان یا زمین را بر مبنای آن تغییر داد. به‌ طور مثال گاهی ممکن است ساختمان‌هایی که از حداقل ایمنی برای زندگی برخوردار هستند اغلب از کاربری مسکونی به کاربری تجاری، تغییر کاربری دهند.

* بر اساس تبصره بند 24 ماده 55 قانون شهرداری امکان تغییر کاربری ساختمان با کاربری مسکونی به کاربری تجاری به منظور دایر کردن (تأسیس کردن) دفتر وکالت، مطب، دفتر روزنامه و مجله، دفتر مهندسی، دفتر اسناد رسمی و ثبت ازدواج و طلاق ممکن خواهد بود.

* بر اساس ماده 2 قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، امکان تغییر کاربری ساختمانی با کاربری مسکونی به تجاری برای استفاده برای مشاغل خانگی ممکن خواهد بود.

* با استناد به ماده 3 آیین‌نامه محل تأسیس دفاتر مطبوعات، امکان تغییر کاربری از مسکونی به کاربری تجاری به منظور تأسیس دفتر مطبوعات وجود دارد.

* بر اساس قانون در مورد محل مطب پزشکان این امکان وجود دارد تا کاربری مسکونی ساختمانی به منظور فعالیت شغلی پزشکان و صاحبان مشاغل وابسته به آن، شامل تغییر کاربری تجاری قرار گیرد.

اگر چه اجرای هر کدام از این استثنائات به وجود شرایطی وابسته است که باید به ‌صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرند اما می‌توان نتیجه گرفت که دلیل تعریف انواع کاربری ساختمان و بیان ارکان تخلف تغییر کاربری برای حفظ حقوق شهروندان می‌باشد.

درخواست تغییر کاربری

به منظور تغییر کاربری ساختمان، مالک باید سند مالکیت، نقشه و تقاضانامه‌ی خود، مبنی بر تغییر کاربری را به شهرداری ارائه دهد.

بعد از اینکه درخواست تغییر کاربری از سوی مالک و با نظر مشاور تفصیلی منطقه شهرداری ارائه شد، مدارک از سوی معاونت شهرسازی و معماری منطقه به اداره کل طراحی شهری و برنامه‌ریزی ارسال‌ شده و در کمیسیون ماده 5 شهرداری طرح موضوع می‌شود، در نهایت رأی نهایی و تصمیم‌گیری برای تغییر کاربری ملک اعلام می‌شود.

کاربری مختلط (مرکب) چیست؟

هرگاه زمین یک ساختمان یا مجتمع شامل کاربری‌های مختلفی باشد کاربری مختلط برای آن صادر می‌شود. معمولاً این اصطلاح زمانی به کار می‌رود که کاربری مسکونی، کاربری تجاری، کاربری اداری، کاربری آموزشی و غیره در یک ساختمان با هم ترکیب شوند.

یک نمونه‌ی رایج در مورد این نوع کاربری‌ها ساختمان‌هایی هستند که در طبقه همکف آن مغازه یا رستوران وجود دارد و طبقات بالایی آن را واحدهای مسکونی تشکیل می‌دهند.

کاربری مختلط امکان استفاده مناسب و متراکم از زمین را برای مالک فراهم کرده است، بنابراین علاوه بر استفاده مسکونی امکان بهره‌برداری تجاری نیز برای مالک فراهم می‌شود.

تعمیر تبلت

برخی خرابی‌های تبلت و تعمیر آنها

داغ شدن تبلت

در تبلت هنگام اجرای دستورات فعل و انفعالاتی رخ می‌دهد که دلیل آن استفاده از نیروی الکتریسیته (برق) برای انجام دستورات در تبلت است. بعد از هر فرمان در تبلت نیروی الکتریسیته در بین قطعات تبلت باعث اجرای آن فرمان می‌شود. بنابراین داغ شدن تبلت پس از هر فرمان کاملاً عادی است. از طرفی با بالا رفتن حجم دستور میزان گرمای تولید شده بیشتر می‌شود. اما اگر این گرما بیش از حد باشد دیگر طبیعی نیست و این موضوع باید بررسی شود. این گرما به دلایل مختلف سخت افزاری یا نرم افزاری اتفاق می‌افتد.

دلایل داغ شدن تبلت

اجرای برنامه‌های سنگین: از دلایل بسیار شایع داغ شدن تبلت می‌توان به اجرای برنامه‌های سنگین توسط تبلت اشاره کرد. به خصوص اگر ساختار تبلت نسبت به برنامه مربوطه ضعیف‌تر باشد. هر چه این برنامه سنگین‌تر باشد تبلت بیشتر داغ خواهد شد. بنابراین اگر تبلت توانایی اجرای برنامه‌های سنگین را ندارد، نباید چنین برنامه‌هایی را با تبلت اجرا کرد.

وجود برنامه‌های تخریب کننده در تبلت: اگر تبلت دارای برنامه‌های مخرب (تخریب کننده) و ویروسی باشد، دمای آن به صورت غیرعادی بالا می‌رود. بنابراین برنامه‌هایی که در تبلت خود نصب می‌کنید را با دقت انتخاب نمایید تا این برنامه‌ها دارای بدافزار نباشند.

اجرای برنامه در پس‌زمینه: برنامه‌های زیادی در تبلت هستند که با خروج از آنها پردازش همچنان ادامه دارد. این برنامه‌ها به طور مداوم و دائمی در حال تبادل و پردازش اطلاعات هستند، اگر این برنامه‌ها به طور کامل متوقف نشوند می‌توانند دمای تبلت را افزایش دهند.

همچنین وای‌فای تبلت نیز از مواردی است که در صورت روشن بودن می‌تواند باعث داغ شدن تبلت شود. بنابراین برای جلوگیری از افزایش دما این برنامه‌ها را تحت کنترل داشته باشید و متوقف نمایید.

نامناسب بود محافظ تبلت: اگر تبلت دارای قاب غیراستاندارد باشد دمای تبلت بالا خواهد رفت. قابی که بدون محفظه مناسب برای گردش هوا باشد، باعث داغ شدن تبلت می‌شود.

وجود اشکال در باتری یا شارژر: اگر باتری تبلت اشکال داشته باشد و یا خراب شده باشد می‌تواند باعث افزایش دمان تبلت شود.

همچنین شارژرهای غیراستاندارد باعث بالا رفتن دمای تبلت می‌شوند.

مشکل عدم پایداری یا عدم اتصال وای‌فای در تبلت

دلایل عدم پایداری و عدم اتصال وای‌فای عبارتند از:

* ضعیف بودن قدرت سیگنال‌ها (امواج الکتریکی برای جابجایی)

* مشکل نرم افزاری که معمولاً با ارائه بسته به‌ روزرسانی بر طرف می‌شود.

* ایجاد مشکل به‌ واسطه نصب یک برنامه خاص

* معیوب بودن یکی از قطعات سخت ‌افزاری

* مشکلات نرم ‌افزاری

* عدم تنظیم درست مودم

تعمیر وای‌فای تبلت

* بررسی ویروس‌ها و برنامه‌های مخرب (تخریب کننده)

* به روزرسانی سیستم عامل تبلت

* خاموش و روشن کردن روتر (مسیریاب) وای‌فای

* روتر وای‌فای را از پریز بکشید و سی ثانیه بعد دوباره به برق وصل کنید. بسته به مدل روتر یک تا دو دقیقه پس از اتصال به برق صبر کنید تا سیستم وای‌فای روتر (مسیریاب) به طور کامل فعال شود.

* بررسی تنظیمات

مشکل روشن نشدن تبلت

روشن نشدن تبلت و یا خاموش شدن تبلت به طور ناگهانی ارتباط چندانی به سیستم عامل و یا نوع برند ندارد. روشن نشدن تبلت بیش از هر چیز می‌تواند به دلیل سخت افزاری و یا تداخلات نرم افزاری باشد.

دلایل روشن نشدن تبلت

* نداشتن شارژ کافی

* فریز شدن تبلت: فریز شدن تبلت اصطلاحاً یعنی باید صبر کنیم و تلاش کنیم تا یخ تبلت را آب کنیم، برای این منظور چند بار دکمه پاور (دکمه روشن و خاموش) را بگیریم و تا ۱۵ ثانیه نگه داریم و رها کنیم. بعد از گذشت مدت زمانی، امیدواریم که با شنیدن صدای ویبره و لرزش تبلت روشن شود.

* اشکال در کابل و شارژر تبلت

* اشکال در دکمه پاور: گاهی به خاطر گیرکردن دکمه پاور، تبلت روشن نمی‌شود. در این صورت بهتر است کمی با پاور بازی کنید و آن را چند ثانیه بگیرید تا بتوانید تبلت را روشن کنید.

* ایراد در باتری تبلت: اگر تبلت را با شارژر 12 ولتی شارژ کرده‌اید در حالی که معمولا ًباید با برق و ولتاژ پایین و اندازه مشخص شارژ شود. باتری دچار خرابی می‌شود و می‌سوزد.

اگر تبلت خاموش شده روشن شد، اما نمایشگر آن همچنان سیاه رنگ است و روشن نمی‌شود، بهترین راه خارج کردن باتری از تبلت است. البته این کار برای کاربرانی که دارای تبلت‌هایی با باتری تعویض شدنی هستند کاربرد دارد. اما اگر باتری تبلت غیرقابل تعویض باشد، ابتدا پاور تبلت را ۳۰ ثانیه نگه دارید تا خاموش شود. در مرحله بعد ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه صبر کنید و بعد دوباره برای روشن کردن تبلت بدین صورت اقدام نمایید.

ریست فکتوری(دوباره نصب کردن) از حالت ریکاوری تبلت

زمانی که تبلت روشن نمی‌شود یک راه حل مخفی برای بازگرداندن دستگاه به حالت اول و از بین بردن اخلال وجود دارد. این راه تمام داده‌های دستگاه را پاک می‌کند و آن را به حالت اولیه باز می‌گرداند. این ترکیب برای دستگاه‌های مختلف متفاوت است.

با استفاده از یکی از ترکیب‌های احتمالی زیر مجدداً تبلت روشن می‌شود:

1- نگه داشتن همزمان دکمه‌های افزایش صدا + کاهش صدا + قدرت

2- نگه داشتن همزمان دکمه‌های افزایش صدا + خانه + قدرت

3- نگه داشتن همزمان دکمه‌های خانه + قدرت

طرح‌های بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و اقامتگاه‌های غیررسمی

طرح‌های بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و اقامتگاه‌های غیررسمی

بر اساس ماده ۴۲ آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1387، به منظور سرعت بخشیدن در اجرای طرح‌های بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده شهری و سکونتگاه‌های غیررسمی و به منظور تحقق مدیریت هماهنگ، اقدامات زیر انجام می‌شود:

1- دفاتر خدمات نوسازی محدوده‌ها و محلات مورد نظر توسط بخش غیردولتی تحت نظارت شهرداری‌ها تشکیل می‌شود. ساز و کار تشکیل، شرح خدمات، قوانین و ضوابط مربوط، ظرف دو ماه از ابلاغ این آیین‌نامه توسط وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و کشور تهیه و اعلام می‌شود. در طول دوران نوسازی کلیه دستگاه‌های اجرایی می‌توانند اختیارات خود را به دفاتر خدمات نوسازی واگذار نمایند.

2- حق‌الامتیاز آب، برق، گاز، تلفن و مانند آن در محدوده‌های مربوط پس از نوسازی و بدون دریافت حق نگهداری محفوظ بوده و دستگاه‌های مربوطه باید در اولین فرصت نسبت به برقراری و تأمین خدمات مورد نیاز و مازاد بر (اضافه بر) وضع قبل از نوسازی اقدام کنند.

3- ادارات ثبت اسناد و املاک با اولویت و خارج از نوبت نسبت به انجام امور ثبتی مربوط به تجمیع، تفکیک و افراز (تقسیم مال مشترک) و صدور اسناد و مانند آن اقدام می‌کنند.

4- هزینه‌های بخش غیردولتی در جهت تأمین خدمات و فضاهای عمومی، فرهنگی و مذهبی در این مناطق به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی مودیان (پرداخت کنندگان) خواهد بود.

اقدامات تأمین زمین و بهره‌برداری از ظرفیت‌های جدید

بر اساس ماده ۴۳ آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1387، وزارت مسکن و شهرسازی با هدف تأمین زمین و بهره‌برداری از ظرفیت های جدید حاصل از بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و سکونتگاه‌های غیررسمی و تولید و عرضه مسکن توسط بخش غیردولتی به میزان سهم برنامه‌های پیش‌بینی شده در بافت‌های مذکور (یاد شده) به شرح زیر حمایت می‌کند:

1- کلیه زمین های واقع در محدوده بافت‌های فرسوده شهری و سکونتگاه‌های غیررسمی متعلق به وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و شرکت‌های دولتی که ۱۰۰% سهام آنها متعلق به دولت می‌باشد، برای حمایت از این امر اختصاص می‌یابد.

2- برای اجرای پروژه‌های الگوی نوسازی در احداث و ساخت مسکن از محل اراضی و زمین‌های بند (۱) ماده 43 این آیین‌نامه و اراضی (زمین‌ها) در اختیار، واگذاری زمین به شکل فروش به قیمت کارشناسی روز بر اساس اعلام کارشناس رسمی با تقسیط حداکثر پنج سال یا به شکل اجاره بلندمدت و یا به شکل اجاره به شرط تملیک (مالکیت) به مجریان طرح‌ها و متقاضیان دارای شرایط بر اساس دستورالعملی که توسط وزارت مسکن و شهرسازی ابلاغ خواهد شد، صورت می‌گیرد.

از تولید و عرضه مسکن مصوب

عمران (توسعه)و مسکن روستایی بر اساس فصل نهم آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1387

بر اساس ماده ۴۴ آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1387، کلیه دستگاه‌های مشمول ماده 4 این قانون موظفند بلافاصله پس از دریافت درخواست کتبی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در راستای امکان‌سنجی کالبدی (شکلی) و تشخیص زمین‌های مستعد (آماده) و انجام هر گونه تفکیک اراضی (زمین‌ها)، نسبت به واگذاری قطعی اراضی و انتقال رسمی سند مالکیت و یا اعطای (دادن) نمایندگی برای زمین‌های بدون سند مالکیت در محدوده روستاها به نهاد مذکور (یاد شده) اقدام نمایند.

* نکته: عدم انتقال سند مالکیت مانع اقدامات اجرایی توسط این بنیاد نخواهد بود.

اعتبار تأمین یارانه

بر اساس ماده ۴۵ آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1387، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور بر اساس اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعتبار لازم برای تأمین یارانه، سود و مانده مطالبات معوق (عقب افتاده) لاوصول (آنچه دریافت نمی‌شود) و شامل اصل و سود تسهیلات دریافتی و هزینه تبعی (وابسته) مربوط به منظور احداث و ساخت ۲۴۰ هزار واحد مسکن روستایی به ازای هر واحد مسکونی یکصد و بیست و پنج میلیون ریال موضوع قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب ۱۳۸۷ و آیین‌نامه اجرایی آن را در لوایح بودجه سال‌های آینده پیش‌بینی نماید. این امر نفی کننده‌ی مسئولیت‌ها و وظایف بانک‌های عامل برای دریافت مطالبات (طلب‌ها) ناشی از اعطای تسهیلات و امکانات مورد نظر نمی‌باشد.

میزان بهای مدیریت و خدمات فنی

بر اساس تبصره ۱ ماده 45 آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1387، دو و نیم درصد تسهیلات مصوب مسکن روستایی به عنوان مدیریت و خدمات فنی همه ساله از محل اعتبارات تملک (مالکیت) دارایی‌های سرمایه‌ای بنیاد مسکن تأمین و به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پرداخت می‌شود.

* بر اساس تبصره ۲ ماده 45 آیین‌نامه اجرایی این قانون، بنیاد یاد شده مجاز است برای اعطای یارانه مربوط به حق بیمه، حق نظارت، رعایت اصول صرفه جویی در مصرف انرژی و سایر موارد از محل اعتبارات یارانه اقدام نماید.

نظارت فنی بر ساخت و ساز مسکن روستایی بر عهده‌ی کدام نهاد است؟

* بر اساس تبصره ۳ ماده 45 آیین‌نامه اجرایی این قانون، نظارت فنی بر ساخت و ساز مسکن روستایی، زیر نظر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و در چارچوب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴ (نظام فنی روستایی) انجام می‌شود.

فناوری‌های نوین (جدید) در عرصه تولید انبوه مسکن

فناوری‌های نوین (جدید) در عرصه تولید انبوه مسکن

بر اساس ماده ۲۶ آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1387، وزارت مسکن و شهرسازی در راستای تشویق فناوری‌های نوین در عرصه تولید انبوه مسکن توسط بخش غیردولتی کشور اقدامات زیر را به عمل می‌آورد:

الف) تسهیل (آسان کردن) و تسریع (سرعت بخشیدن) در بررسی و اظهارنظر در مورد فناوری‌های جدید ساخت صنعتی ظرف دو ماه از زمان معرفی فناوری توسط مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن.

ب) حمایت از واحدهای تولیدی، سرمایه‌گذاران، مدیران و نخبگان (برگزیدگان) فنی و متعهد به توسعه ساخت صنعتی و تشکل‌های صنفی (شغلی) مربوط.

نحوه واگذاری زمین برای ساخت واحدهای تولیدی

* بر اساس ماده ۲۷ آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1387، وزارت مسکن و شهرسازی در مواردی که زمین با کاربری صنعتی در داخل محدوده و حریم شهرها در اختیار دارد و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران مجازند نسبت به واگذاری زمین برای احداث و ساخت واحدهای تولید کننده مصالح، قطعات و تجهیزات ساخت صنعتی و فناوری‌های نوین به صورت بیست درصد نقد و هشتاد درصد با تقسیط پنج ساله اقدام نمایند.

* واگذاری زمین توسط وزارت مسکن و شهرسازی با قیمت کارشناسی روز و توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با قیمت تمام شده انجام می‌شود.

واگذاری زمین توسط وزارت جهاد کشاورزی

بر اساس تبصره ۱ ماده 27 آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1387، وزارت جهاد کشاورزی مجاز است در راستای ساخت واحدهای تولید کننده مصالح، قطعات و تجهیزات ساخت صنعتی و فناوری‌های جدید بر اساس قوانین و مقررات خود نسبت به واگذاری زمین اقدام نماید.

واگذاری کارخانجات غیرفعال دولتی

بر اساس تبصره ۲ ماده 27 آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1387، کارخانجات غیرفعال دولتی، به صورت مزایده و حراج مشروط، جهت ایجاد کارخانه‌های خانه‌سازی واگذار می‌شود.

مجازات تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها به صورت غیرمجاز

مجازات تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها به صورت غیرمجاز

بر اساس ماده ۳ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، کلیه مالکان یا متصرفان زمین‌های کشاورزی و باغ‌های موضوع این قانون که به صورت غیرمجاز و بدون دریافت مجوز از کمیسیون اقدام به تغییر کاربری نمایند، به مجازات‌های زیر محکوم می‌شود:

* قلع و قمع و تخریب بنا

* پرداخت جزای نقدی از یک تا سه برابر قیمت زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها به قیمت روز زمین با کاربری جدید که مورد نظر متخلف بوده ‌است.

همچنین در صورت تکرار جرم: به حداکثر جزای نقدی و حبس از یک ماه تا شش‌ ماه محکوم می‌شوند.

بر اساس تبصره ۲ ماده ۳ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، هر یک از کارکنان دولت و شهرداری‌ها و نهادها که در اجرای این قانون به تشخیص دادگاه صالحه تخلف نمایند، به مجازات‌های زیر محکوم می‌گردند:

* ابطال مجوز صادره

* جزای نقدی از یک تا سه برابر قیمت زمین‌های و باغ‌ها به قیمت روز زمین با کاربری جدید که مورد نظر متخلف بوده ‌است.

در صورت تکرار جرم: علاوه بر جریمه مذکور به انفصال (برکناری) دائم از خدمات دولتی و شهرداری‌ها محکوم می‌شوند.

سردفتران متخلف نیز به شش ماه تا دو سال تعلیق از خدمت و در صورت تکرار به شش ماه حبس و محرومیت از سردفتری محکوم می‌شوند.

عوارض تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها

بر اساس ماده ۲ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، در مواردی که به اراضی زراعی (زمین‌های کشاورزی) و باغ‌ها بر اساس مقررات این قانون مجوز تغییر کاربری داده ‌شود، ۸۰% قیمت روز زمین‌ها و ‌باغ‌های مذکور با محاسبه‌ی ارزش زمین پس از تغییر کاربری بابت عوارض از مالکین دریافت و به خزانه‌‌داری کل کشور واریز می‌شود.

معاف از پرداخت عوارض تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها

بر اساس تبصره ۱ ماده 2 این قانون، تغییر کاربری اراضی و زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها، برای سکونت شخصی صاحبان زمین تا پانصد متر مربع فقط برای یک بار و ساخت دامداری‌ها، مرغداری‌ها، پرورش آبزیان، تولیدات گلخانه‌ای و همچنین واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و صنایع دستی شامل پرداخت عوارض موضوع این ماده نخواهد بود.

تقویم (قیمت‌گذاری) و ارزیابی زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها

بر اساس تبصره ۳ ماده 2 این قانون، تقویم و ارزیابی زمین‌های کشاورزی و باغ‌های موضوع این قانون توسط کمیسیون سه ‌نفره‌ای متشکل از نمایندگان سازمان جهاد کشاورزی، استانداری، امور اقتصادی و دارایی استان در هر یک از شهرستان‌ها انجام می‌شود.

حمایت قانون از تداوم و حفظ کاربری زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها

بر اساس ماده 8 قانون حفظ اراضی زراعی و باغ‌ها، در جهت حمایت از تداوم و حفظ کاربری اراضی زراعی (زمین‌های کشاورزی) و باغ‌ها واقع در داخل محدوده قانونی شهرها و شهرک‌ها که در طرح‌های جامع و تفصیلی دارای کاربری کشاورزی می‌باشند، دولت و شهرداری‌ها باید تسهیلات (امکانات) و خدمات شهری را بر اساس تعرفه‌ی فضای سبز شهرداری‌ها در اختیار مالکان آنها قرار دهند.

مرجع معرفی متقاضیان مسکن

مرجع معرفی متقاضیان مسکن

* بر اساس ماده ۳۵ آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1387، مرجع معرفی متقاضیان و درخواست کنندگان مسکن شهری در شهرهای بالای بیست و پنج هزار نفر جمعیت، سازمان مسکن و شهرسازی استان می‌باشد.

* مرجع معرفی متقاضیان مسکن روستایی و شهری در شهرهای با جمعیت بیست و پنج هزار نفر و کمتر، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می‌باشد.

* نکته: همچنین معرفی برای پرداخت تسهیلات (امکانات) ساخت و پذیرش مدارک از سوی بانک، بعد از اخذ و دریافت پروانه صورت خواهد گرفت.

* بر اساس تبصره ۱ ماده 35 آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1387، در صورتی که متقاضیان ساخت مسکن، تعاونی‌های مسکن باشند تعاونی مربوط باید از طرف اداره کل تعاون به سازمان مسکن و شهرسازی استان معرفی گردد.

* بر اساس تبصره ۲ ماده 35 آیین‌نامه اجرایی این قانون در صورتی که متقاضیان ساخت مسکن در محدوده مصوب بافت‌های فرسوده شهری باشند، مرجع معرفی، بر اساس دستورالعمل ابلاغی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران می‌باشد.

نحوه‌ی پرداخت تسهیلات در دوره‌ی ساخت مسکن

بر اساس ماده ۳۶ آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1387، پرداخت تسهیلات دوره ساخت، متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه در مراحل زیر انجام می‌گردد:

1- قسط اول: معادل ۴0% تسهیلات، پس از پایان مرحله پی و فونداسیون ساختمان

2- قسط دوم: معادل ۴۰% تسهیلات، پس از تکمیل سقف آخر

3- قسط سوم: معادل ۲۰% تسهیلات، پس از پایان مرحله‌ی سفت‌کاری

* بر اساس تبصره ۱ ماده 36 آیین‌نامه اجرایی این قانون، تسهیلات به صورت مشارکت مدنی پرداخت می‌گردد و مدت آن برای احداث و ساخت واحدهای مسکونی 18 ماه است که در صورت توافق ارکان اعتباری بانک، برای یک سال دیگر قابل تمدید است.

* بر اساس تبصره ۲ ماده 36 آیین‌نامه اجرایی این قانون، پس از پایان دوره مشارکت مدنی، بانک سهم‌الشرکه خود در هر واحد را به خریداران دارای شرایط در قالب فروش اقساطی برای مدت باقیمانده (از مجموع دوران فروش اقساطی و مشارکت مدنی) و بر اساس توان بازپرداخت آنان به صورت پلکانی یا یکنواخت، تقسیط می‌کند.

* مجموع دوران مشارکت مدنی و فروش اقساطی، 15 سال تمام و مجموع مبلغ فروش اقساطی هر واحد به خریداران دارای شرایط حداکثر معادل سقف مبلغ فروش اقساطی هر واحد مصوب شورای پول و اعتبار می‌باشد.

منابع مالی و اعتباری شرکت‌های تعاونی مسکن

منابع مالی و اعتباری شرکت‌های تعاونی مسکن

از آنجایی که مسئله مسکن یکی از مسائل مهم کشور ما محسوب می‌گردد منابع مالی در شرکت‌های تعاونی مسکن محدود و منحصر به سرمایه شرکت نمی‌باشد بلکه دولت در این زمینه پیشگام گردیده و با در اختیار گذاشتن اعتبارات بانک مسکن ایران در حدود قوانین و مقررات و در مورد شرکت‌های تعاونی کارگری با قرار دادن اعتبارات بانک رفاه کارگران، شرکت‌های تعاونی مسکن را در انجام مقاصد و اهداف خود مساعدت و یاری می‌نماید. بر اساس ماده 82 قانون شرکت‌های تعاونی، منابع مالی و اعتباری شرکت‌های تعاونی مسکن عبارتند از:

1- سرمایه و ذخایر شرکت تعاونی مسکن

2- پس‌انداز اعضاء برای تهیه مسکن

3- اعتبارات بخش دولتی شامل قسمتی از اعتبارات بانک مسکن ایران در حدود برنامه‌های مصوب سالانه آن بانک و اعتباراتی که به این منظور بانک مرکزی ایران می‌تواند در اختیار آن بانک قرار دهد و اعتبارات از محل برنامه‌های عمرانی از طریق بانک مسکن ایران.

4- سایر منابع اعتباری که به وسیله‌ی اشخاص و مؤسسات در اختیار شرکت‌های تعاونی مسکن قرار می‌گیرد.

5- در مورد شرکت‌های تعاونی کارگری مسکن علاوه بر منابع مالی واعتباری مذکور در این ماده بانک رفاه کارگران نیز منابع مالی و اعتباری لازم را برای این شرکت تأمین می‌نماید.

امتیازات اعطایی به شرکت‌های تعاونی مسکن

1- بانک‌های مورد نظر تا 80 درصد هزینه‌های طرح‌های ساختمانی شرکت‌های تعاونی مسکن را به متقاضیان اعتبار می‌دهند.

2- در نرخ بهره (سود) و شرایط پرداخت اعتبار و وام تسهیلات لازم را در نظر می‌گیرند.

3- بر اساس تبصره‌های مواد 81 و 82 قانون شرکت‌های تعاونی چنانچه شرکت‌های تعاونی مسکن قادر به خانه‌سازی و آپارتمان‌سازی نباشند با تصویب مجمع عمومی می‌توانند زمین‌های خریداری شده را به اعضاء بفروشند یا نسبت به تبدیل آن اقدام نماید.

4- بر اساس ماده 83 قانون شرکت‌های تعاونی در شرکت‌های تعاونی مسکن انجام معاملات و ساختمان و تمام اقداماتی که در اساس‌نامه پیش‌بینی شده برای غیرعضو ممنوع است.