منابع مالی و اعتباری شرکت‌های تعاونی مسکن

از آنجایی که مسئله مسکن یکی از مسائل مهم کشور ما محسوب می‌گردد منابع مالی در شرکت‌های تعاونی مسکن محدود و منحصر به سرمایه شرکت نمی‌باشد بلکه دولت در این زمینه پیشگام گردیده و با در اختیار گذاشتن اعتبارات بانک مسکن ایران در حدود قوانین و مقررات و در مورد شرکت‌های تعاونی کارگری با قرار دادن اعتبارات بانک رفاه کارگران، شرکت‌های تعاونی مسکن را در انجام مقاصد و اهداف خود مساعدت و یاری می‌نماید. بر اساس ماده 82 قانون شرکت‌های تعاونی، منابع مالی و اعتباری شرکت‌های تعاونی مسکن عبارتند از:

1- سرمایه و ذخایر شرکت تعاونی مسکن

2- پس‌انداز اعضاء برای تهیه مسکن

3- اعتبارات بخش دولتی شامل قسمتی از اعتبارات بانک مسکن ایران در حدود برنامه‌های مصوب سالانه آن بانک و اعتباراتی که به این منظور بانک مرکزی ایران می‌تواند در اختیار آن بانک قرار دهد و اعتبارات از محل برنامه‌های عمرانی از طریق بانک مسکن ایران.

4- سایر منابع اعتباری که به وسیله‌ی اشخاص و مؤسسات در اختیار شرکت‌های تعاونی مسکن قرار می‌گیرد.

5- در مورد شرکت‌های تعاونی کارگری مسکن علاوه بر منابع مالی واعتباری مذکور در این ماده بانک رفاه کارگران نیز منابع مالی و اعتباری لازم را برای این شرکت تأمین می‌نماید.

امتیازات اعطایی به شرکت‌های تعاونی مسکن

1- بانک‌های مورد نظر تا 80 درصد هزینه‌های طرح‌های ساختمانی شرکت‌های تعاونی مسکن را به متقاضیان اعتبار می‌دهند.

2- در نرخ بهره (سود) و شرایط پرداخت اعتبار و وام تسهیلات لازم را در نظر می‌گیرند.

3- بر اساس تبصره‌های مواد 81 و 82 قانون شرکت‌های تعاونی چنانچه شرکت‌های تعاونی مسکن قادر به خانه‌سازی و آپارتمان‌سازی نباشند با تصویب مجمع عمومی می‌توانند زمین‌های خریداری شده را به اعضاء بفروشند یا نسبت به تبدیل آن اقدام نماید.

4- بر اساس ماده 83 قانون شرکت‌های تعاونی در شرکت‌های تعاونی مسکن انجام معاملات و ساختمان و تمام اقداماتی که در اساس‌نامه پیش‌بینی شده برای غیرعضو ممنوع است.