عمران (توسعه)و مسکن روستایی بر اساس فصل نهم آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1387

بر اساس ماده ۴۴ آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1387، کلیه دستگاه‌های مشمول ماده 4 این قانون موظفند بلافاصله پس از دریافت درخواست کتبی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در راستای امکان‌سنجی کالبدی (شکلی) و تشخیص زمین‌های مستعد (آماده) و انجام هر گونه تفکیک اراضی (زمین‌ها)، نسبت به واگذاری قطعی اراضی و انتقال رسمی سند مالکیت و یا اعطای (دادن) نمایندگی برای زمین‌های بدون سند مالکیت در محدوده روستاها به نهاد مذکور (یاد شده) اقدام نمایند.

* نکته: عدم انتقال سند مالکیت مانع اقدامات اجرایی توسط این بنیاد نخواهد بود.

اعتبار تأمین یارانه

بر اساس ماده ۴۵ آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1387، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور بر اساس اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعتبار لازم برای تأمین یارانه، سود و مانده مطالبات معوق (عقب افتاده) لاوصول (آنچه دریافت نمی‌شود) و شامل اصل و سود تسهیلات دریافتی و هزینه تبعی (وابسته) مربوط به منظور احداث و ساخت ۲۴۰ هزار واحد مسکن روستایی به ازای هر واحد مسکونی یکصد و بیست و پنج میلیون ریال موضوع قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب ۱۳۸۷ و آیین‌نامه اجرایی آن را در لوایح بودجه سال‌های آینده پیش‌بینی نماید. این امر نفی کننده‌ی مسئولیت‌ها و وظایف بانک‌های عامل برای دریافت مطالبات (طلب‌ها) ناشی از اعطای تسهیلات و امکانات مورد نظر نمی‌باشد.

میزان بهای مدیریت و خدمات فنی

بر اساس تبصره ۱ ماده 45 آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1387، دو و نیم درصد تسهیلات مصوب مسکن روستایی به عنوان مدیریت و خدمات فنی همه ساله از محل اعتبارات تملک (مالکیت) دارایی‌های سرمایه‌ای بنیاد مسکن تأمین و به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پرداخت می‌شود.

* بر اساس تبصره ۲ ماده 45 آیین‌نامه اجرایی این قانون، بنیاد یاد شده مجاز است برای اعطای یارانه مربوط به حق بیمه، حق نظارت، رعایت اصول صرفه جویی در مصرف انرژی و سایر موارد از محل اعتبارات یارانه اقدام نماید.

نظارت فنی بر ساخت و ساز مسکن روستایی بر عهده‌ی کدام نهاد است؟

* بر اساس تبصره ۳ ماده 45 آیین‌نامه اجرایی این قانون، نظارت فنی بر ساخت و ساز مسکن روستایی، زیر نظر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و در چارچوب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴ (نظام فنی روستایی) انجام می‌شود.