برخی خرابی‌های تبلت و تعمیر آنها

داغ شدن تبلت

در تبلت هنگام اجرای دستورات فعل و انفعالاتی رخ می‌دهد که دلیل آن استفاده از نیروی الکتریسیته (برق) برای انجام دستورات در تبلت است. بعد از هر فرمان در تبلت نیروی الکتریسیته در بین قطعات تبلت باعث اجرای آن فرمان می‌شود. بنابراین داغ شدن تبلت پس از هر فرمان کاملاً عادی است. از طرفی با بالا رفتن حجم دستور میزان گرمای تولید شده بیشتر می‌شود. اما اگر این گرما بیش از حد باشد دیگر طبیعی نیست و این موضوع باید بررسی شود. این گرما به دلایل مختلف سخت افزاری یا نرم افزاری اتفاق می‌افتد.

دلایل داغ شدن تبلت

اجرای برنامه‌های سنگین: از دلایل بسیار شایع داغ شدن تبلت می‌توان به اجرای برنامه‌های سنگین توسط تبلت اشاره کرد. به خصوص اگر ساختار تبلت نسبت به برنامه مربوطه ضعیف‌تر باشد. هر چه این برنامه سنگین‌تر باشد تبلت بیشتر داغ خواهد شد. بنابراین اگر تبلت توانایی اجرای برنامه‌های سنگین را ندارد، نباید چنین برنامه‌هایی را با تبلت اجرا کرد.

وجود برنامه‌های تخریب کننده در تبلت: اگر تبلت دارای برنامه‌های مخرب (تخریب کننده) و ویروسی باشد، دمای آن به صورت غیرعادی بالا می‌رود. بنابراین برنامه‌هایی که در تبلت خود نصب می‌کنید را با دقت انتخاب نمایید تا این برنامه‌ها دارای بدافزار نباشند.

اجرای برنامه در پس‌زمینه: برنامه‌های زیادی در تبلت هستند که با خروج از آنها پردازش همچنان ادامه دارد. این برنامه‌ها به طور مداوم و دائمی در حال تبادل و پردازش اطلاعات هستند، اگر این برنامه‌ها به طور کامل متوقف نشوند می‌توانند دمای تبلت را افزایش دهند.

همچنین وای‌فای تبلت نیز از مواردی است که در صورت روشن بودن می‌تواند باعث داغ شدن تبلت شود. بنابراین برای جلوگیری از افزایش دما این برنامه‌ها را تحت کنترل داشته باشید و متوقف نمایید.

نامناسب بود محافظ تبلت: اگر تبلت دارای قاب غیراستاندارد باشد دمای تبلت بالا خواهد رفت. قابی که بدون محفظه مناسب برای گردش هوا باشد، باعث داغ شدن تبلت می‌شود.

وجود اشکال در باتری یا شارژر: اگر باتری تبلت اشکال داشته باشد و یا خراب شده باشد می‌تواند باعث افزایش دمان تبلت شود.

همچنین شارژرهای غیراستاندارد باعث بالا رفتن دمای تبلت می‌شوند.

مشکل عدم پایداری یا عدم اتصال وای‌فای در تبلت

دلایل عدم پایداری و عدم اتصال وای‌فای عبارتند از:

* ضعیف بودن قدرت سیگنال‌ها (امواج الکتریکی برای جابجایی)

* مشکل نرم افزاری که معمولاً با ارائه بسته به‌ روزرسانی بر طرف می‌شود.

* ایجاد مشکل به‌ واسطه نصب یک برنامه خاص

* معیوب بودن یکی از قطعات سخت ‌افزاری

* مشکلات نرم ‌افزاری

* عدم تنظیم درست مودم

تعمیر وای‌فای تبلت

* بررسی ویروس‌ها و برنامه‌های مخرب (تخریب کننده)

* به روزرسانی سیستم عامل تبلت

* خاموش و روشن کردن روتر (مسیریاب) وای‌فای

* روتر وای‌فای را از پریز بکشید و سی ثانیه بعد دوباره به برق وصل کنید. بسته به مدل روتر یک تا دو دقیقه پس از اتصال به برق صبر کنید تا سیستم وای‌فای روتر (مسیریاب) به طور کامل فعال شود.

* بررسی تنظیمات

مشکل روشن نشدن تبلت

روشن نشدن تبلت و یا خاموش شدن تبلت به طور ناگهانی ارتباط چندانی به سیستم عامل و یا نوع برند ندارد. روشن نشدن تبلت بیش از هر چیز می‌تواند به دلیل سخت افزاری و یا تداخلات نرم افزاری باشد.

دلایل روشن نشدن تبلت

* نداشتن شارژ کافی

* فریز شدن تبلت: فریز شدن تبلت اصطلاحاً یعنی باید صبر کنیم و تلاش کنیم تا یخ تبلت را آب کنیم، برای این منظور چند بار دکمه پاور (دکمه روشن و خاموش) را بگیریم و تا ۱۵ ثانیه نگه داریم و رها کنیم. بعد از گذشت مدت زمانی، امیدواریم که با شنیدن صدای ویبره و لرزش تبلت روشن شود.

* اشکال در کابل و شارژر تبلت

* اشکال در دکمه پاور: گاهی به خاطر گیرکردن دکمه پاور، تبلت روشن نمی‌شود. در این صورت بهتر است کمی با پاور بازی کنید و آن را چند ثانیه بگیرید تا بتوانید تبلت را روشن کنید.

* ایراد در باتری تبلت: اگر تبلت را با شارژر 12 ولتی شارژ کرده‌اید در حالی که معمولا ًباید با برق و ولتاژ پایین و اندازه مشخص شارژ شود. باتری دچار خرابی می‌شود و می‌سوزد.

اگر تبلت خاموش شده روشن شد، اما نمایشگر آن همچنان سیاه رنگ است و روشن نمی‌شود، بهترین راه خارج کردن باتری از تبلت است. البته این کار برای کاربرانی که دارای تبلت‌هایی با باتری تعویض شدنی هستند کاربرد دارد. اما اگر باتری تبلت غیرقابل تعویض باشد، ابتدا پاور تبلت را ۳۰ ثانیه نگه دارید تا خاموش شود. در مرحله بعد ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه صبر کنید و بعد دوباره برای روشن کردن تبلت بدین صورت اقدام نمایید.

ریست فکتوری(دوباره نصب کردن) از حالت ریکاوری تبلت

زمانی که تبلت روشن نمی‌شود یک راه حل مخفی برای بازگرداندن دستگاه به حالت اول و از بین بردن اخلال وجود دارد. این راه تمام داده‌های دستگاه را پاک می‌کند و آن را به حالت اولیه باز می‌گرداند. این ترکیب برای دستگاه‌های مختلف متفاوت است.

با استفاده از یکی از ترکیب‌های احتمالی زیر مجدداً تبلت روشن می‌شود:

1- نگه داشتن همزمان دکمه‌های افزایش صدا + کاهش صدا + قدرت

2- نگه داشتن همزمان دکمه‌های افزایش صدا + خانه + قدرت

3- نگه داشتن همزمان دکمه‌های خانه + قدرت