ویدئو پروژکتور چیست؟


دستگاهی است که تصاویر و اطلاعات رایانه‌ای یا ویدئویی را از رایانه، ویدئو، پخش DVD، دوربین فیلمبرداری، تلویزیون و... دریافت کرده و توسط یک منبع نوری کوچک سیگنال‌ها (نشان‌ها) را با بزرگنمایی بر روی صفحه به نمایش در می‌آورد.


برخی از اشکالات ویدئو پروژکتور و نحوه تعمیر آن


خرابی تصویر به دلیل کثیفی لنز (عدسی)


بسیاری از خرابی‌های تصویر به دلیل کثیفی بیش از اندازه لنز است. در این شرایط توصیه می‌شود با در نظر داشتن چند نکته گردگیری و تمیز کردن لنز پروژکتور را انجام دهید. برای پاک کردن گرد و غبار و کثیفی از روی لنزهای پروژکتور لازم است بسیار ملایم و آرام عمل نمایید. برای تمیز کردن لنزهای پروژکتور می‌توانید از الکل ایزوپروپیل استفاده کنید. کارشناسان تعمیرات پروژکتور توصیه می‌کنند برای تمیز کردن لنز (عدسی) از حلال‌ها و مواد شیمیایی قوی استفاده نشود.


وجود دونه دونه‌های ریز بر روی تصویر


این مشکل که معمولاً تصویر را مانند شب پر ستاره می‌کند به علت از کار افتادن آینه‌های DMD چیپ (تراشه) می‌باشد، که وظیفه بازتاب تصویر را دارند.


زرد بودن تصویر


این مشکل می‌تواند به دلیل به وجود آید: ابتدا باید کابل را چک کرد .در مرحله دوم مشکل از فیلتر رنگ آبی دستگاه اپتیک می‌باشد. برای تعویض این کار باید به متخصصان و تعمیرکاران مراجعه کرد. این نوع فیلتر‌ها اگر بسوزند، فیلتر‌های جیوه‌ای هستند که در اثر حرارت دچار سوختگی می‌شوند و این فیلتر‌ها سریع می‌سوزند.


مشکل بعدی که می‌تواند این مشکل را به وجود آورد، چیپ تصویر روی برد اصلی دستگاه است.


داغ شدن دستگاه و خاموش شدن آن بعد از مدتی


مشکل داغ شدن دستگاه ویدئو پروژکتور به سه دلیل اتفاق می‌افتد که عبارتند از:


1- مشکل در حرارت‌سنج یا تمپرچر


2- مشکل در دور یا کار نکردن فن (هواکش)


3- مشکل آی‌سی درایور فن روی برد اصلی


1- سوختن حرارت‌سنج: سوختن حرارت‌سنج یا تمپرچر دستگاه که وظیفه چک کردن حرارت را دارد. در صورت سوختن حرارت سنج، این قطعه از کار افتاده و دستگاه فکر می‌کند که حرارت بالاست و دستگاه خطای حرارت می‌دهد.


2- کار نکردن فن دستگاه ویدئو پروژکتور


کار نکردن فن (بادزن) دستگاه که بخش مهمی در تعمیر ویدئو پرژوکتور می‌باشد.


کار نکردن فن دستگاه به سه دلیل است:


1- فن دستگاه کاملاً خراب شده و نچرخد.


2- فن دستگاه با دور مشخص نچرخد.


اکثر فن‌ها و بادزن‌های دستگاه‌های ویدئو پروژکتور 3 سیم دارد. که یکی از سیم‌های آن را سیم فرمان یا دورخوان می‌نامند، که تعداد دور فن خوانده می‌شود و اگر این تعداد دور، کم باشد دستگاه خطای تمپ یا حرارت می‌دهد.


3- مشکل از آی‌سی درایور روی برد اصلی باشد یعنی این آی‌سی فرمان چرخیدن فن را صادر نکند. و در نتیجه فن (بادزن) دستگاه شروع به چرخیدن نمی‌کند. به همین دلیل دستگاه دوباره خطای حرارت می‌دهد.


رنگ پریدگی دستگاه


پرش رنگ با پرش تصویر دو ایراد کاملاً متفاوت است. پرش رنگ به قطعه‌ای به نام کالرویل مربوط است که در سرعت چرخش آن اختلال و ایرادی وجود دارد.


لرزش تصویر


لرزش تصویر معمولاً به علت نوسان و تغییر در ولتاژ ورودی دستگاه است.


همچنین لرزش تصویر می‌تواند به دلیل بروز مشکل در چیپ (تراشه) تصویر باشد که باید توسط متخصص و تعمیرکار تشخیص داده شود.


روشن نشدن دستگاه ویدئو پروژکتور


این مشکل به دو صورت است:


1- یکی اینکه دستگاه روشن شود، یعنی چراغ‌های دستگاه ویدئو پروژکتور روشن شود اما نور ندهد. و بعد از فشار دادن دکمه پاور (دکمه روشن، خاموش) فن‌هاو بادزن‌های دستگاه شروع به کار کردن کنند و دستگاه نور ندهد احتمال زیاد لامپ دستگاه دچار مشکل شده است و تنها تعمیر ویدئو پروژکتور تعویض لامپ دستگاه است. البته این مشکل ممکن است از راه‌انداز لامپ دستگاه نیز باشد، یعنی راه‌انداز به لامپ دستگاه ولتاژ ندهد تا روشن شود که تعمیر دستگاهه در این حالت باید توسط متخصص انجام شود.


* کلاً برق داخل دستگاه ویدئو پروژکتور وارد نمی‌شود و چراغ‌های دستگاه روشن نمی‌شود.


در دستگاه‌های با تکنولوژی DLP اگر کالرویل یا چرخه رنگ دستگاه به سرعت مناسب نرسد یعنی موتور کالرویل مشکل داشته باشد و یا اینکه سنسور (حسگر) آن سوخته یا شکسته باشد باز هم دستگاه خطای لامپ می‌دهد. و در صورت بروز این مشکل باید برای تعمیر ویدئو پروژکتور به یک متخصص مراجعه نمایید.


تصویر VGA و HDMIتوسط ویدئو پروژکتور پخش نشود.


این ایراد در بسیاری از دستگاه‌های ویدئو پروژکتور به وجود می‌آید که باید به صورت اصولی تعمیر شود:


1- باید از تطبیق و هماهنگی رزولوشن (کیفیت تصویر) پخش دستگاه منبع و ویدئو پروژکتور مطمئن شد.


2- همچنین باید از سالم بودن کابل تصویر مطمئن شد.


3- مرحله سوم تخصصی است و باید توسط متخصص باتجربه در تعمیر دستگاه ویدئو پروژکتور انجام شود.


درب دستگاه را باز کرده و از پورت (ورودی) پخش تصویر مطمئن شد، یعنی پورت دستگاه قطعی نداشته باشد. بعد از آن اگر هیچ کدام از راه‌ها جواب نداد، ممکن است برد اصلی دستگاه دچار مشکل شده باشد.


همچنین ممکن است برای دستگاه ویدئو پروژکتور مشکلات زیر به وجود آید:


* ضعیف بودن تصویر دستگاه


* در تصویر خط‌های رنگی به صورت عمودی و افقی می‌باشد.


* دستگاه پیغام تمام شدن عمر لامپ می‌دهد.


* دستگاه پیغام اخطار سرویس یا تمیز کردن فیلتر می‌دهد.


* کنار نوشته‌های تصویر سایه یا همان نوشته با رنگ دیگر مثل سبز قرمز و زرد باشد.