فناوری‌های نوین (جدید) در عرصه تولید انبوه مسکن

بر اساس ماده ۲۶ آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1387، وزارت مسکن و شهرسازی در راستای تشویق فناوری‌های نوین در عرصه تولید انبوه مسکن توسط بخش غیردولتی کشور اقدامات زیر را به عمل می‌آورد:

الف) تسهیل (آسان کردن) و تسریع (سرعت بخشیدن) در بررسی و اظهارنظر در مورد فناوری‌های جدید ساخت صنعتی ظرف دو ماه از زمان معرفی فناوری توسط مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن.

ب) حمایت از واحدهای تولیدی، سرمایه‌گذاران، مدیران و نخبگان (برگزیدگان) فنی و متعهد به توسعه ساخت صنعتی و تشکل‌های صنفی (شغلی) مربوط.

نحوه واگذاری زمین برای ساخت واحدهای تولیدی

* بر اساس ماده ۲۷ آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1387، وزارت مسکن و شهرسازی در مواردی که زمین با کاربری صنعتی در داخل محدوده و حریم شهرها در اختیار دارد و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران مجازند نسبت به واگذاری زمین برای احداث و ساخت واحدهای تولید کننده مصالح، قطعات و تجهیزات ساخت صنعتی و فناوری‌های نوین به صورت بیست درصد نقد و هشتاد درصد با تقسیط پنج ساله اقدام نمایند.

* واگذاری زمین توسط وزارت مسکن و شهرسازی با قیمت کارشناسی روز و توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با قیمت تمام شده انجام می‌شود.

واگذاری زمین توسط وزارت جهاد کشاورزی

بر اساس تبصره ۱ ماده 27 آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1387، وزارت جهاد کشاورزی مجاز است در راستای ساخت واحدهای تولید کننده مصالح، قطعات و تجهیزات ساخت صنعتی و فناوری‌های جدید بر اساس قوانین و مقررات خود نسبت به واگذاری زمین اقدام نماید.

واگذاری کارخانجات غیرفعال دولتی

بر اساس تبصره ۲ ماده 27 آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1387، کارخانجات غیرفعال دولتی، به صورت مزایده و حراج مشروط، جهت ایجاد کارخانه‌های خانه‌سازی واگذار می‌شود.