مانیتور چیست؟


مانیتور یا همان صفحه نمایش متداول‌ترین دستگاه برای خروجی تصویر و نمایش اطلاعات می‌باشد. مانیتورها با کاربردهای فراوانی تولید می‌شود، مانند مانیتور صنعتی، مانیتور خانگی، مانیتور پزشکی، مانیتور تبلیغاتی، مانیتور خودرو و... که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند.


تعمیرات مانیتور

برخی تعمیرات مانیتور شامل موارد زیر می‌باشد:


* تعمیر مانیتور شکسته


* برطرف کردن مشکل روشن نشدن مانیتور


* تعمیر برد تغذیه مانیتور


* تعمیر مادربرد(برد اصلی) مانیتور


* تعمیر پنل مانیتور


* حل مشکل نداشتن سیگنال (امواج الکتریکی یا الکترومغتاطیسی برای جابجایی اطلاعات)


* رفع مشکل تصویر ندادن مانیتور


* تعمیر آداپتور (تبدیل‌کننده الکتریکی) مانیتور


* تعمیر برد مانیتور به صورت کاملاً تخصصی


* تعمیر بخش اینورتر (دستکاهی که جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می‌کند.) مانیتور


* تعمیر بخش‌های ولتاژ مانیتور


* تعمیر لامپ تصویر مانیتور


* تعمیر پنل (LED و LCD)


* تعمیر بک‌لایت (صفحه‌ای که در روی آن تعدادی لامپ ال‌ای‌دی نصب شده باشد.) مانیتور LED و LCD


* تعویض لامپ بک‌لایت پنل LCD


* تعویض LED پنل


* رفع مشکلات مربوط به لامپ تصویر و مدار تغذیه


* برطرف کردن مشکل روشن شدن لحظه‌ای مانیتور


* تعمیر مانیتور آب‌خورده


* رفع اتصالی در مدار و برد مانیتور


* تعمیر مانیتور دستگاه خودپرداز


* تعمیر مانیتور لپ‌تاپ


* تعمیر مانیتور صنعتی


* تعمیر مانیتورهای چشمک‌زن


مشکلات در تعمیر مانیتورها متفاوت است. بعضی از این اشکالات به دلیل استفاده نادرست کاربران است و بعضی دیگر بر اثر مشکلات فنی می‌باشد که برای خود دستگاه به وجود می‌آید. در صورت بروز اشکال در مانیتور بهتر است از یک متخصص و تعمیرکار باتجربه کمک بگیریم.


رایج‌ترین مشکلات مانیتورها


خاموش شدن مانیتور


علت خاموش شدن مانیتور می‌تواند به دلیل خرابی یکی از قسمت‌های مادربرد (برد اصلی) و یا برد پاور (دکمه روشن و خاموش) باشد که در ابتدا، اشکال می‌تواند از برد پاور باشد چون برد پاور وظیفه رساندن و تأمین برق مورد احتیاج مادربرد را دارد و در صورتی که خراب شود باعث خاموش شدن دستگاه می‌شود. در مورد دوم هم دیده شده که اشکال از برد پاور نبود و مشکل از مادربرد یا همان برد اصلی است که خراب شده است و باید به دقت عیب‌یابی و رفع اشکال شود.


برفکی و یا شطرنجی شدن صفحه مانیتور

برفکی یا شطرنجی شدن صفحه مانیتور مربوط می‌شود به خرابی کارت گرافیک وقتی که چیپ (تراشه) مانیتور گرم می‌شود هدسینک (خنک کننده) قدرت خنک کردن آن را ندارد و در این هنگام تصویر مانیتور دچار این مشکل می‌شود.


روشن نشدن چراغ پاور مانیتور


ابتدا باید بررسی کنید که چراغ پاور (دکمه روشن و خاموش) مانیتور روشن می‌شود یا خیر، اگر چراغ پاور روشن نمی‌شد، احتمالاً مشکل مربوط به منبع تغذیه آن بوده و ممکن است یکی از خازن‌ها، دچار مشکل شده باشد. البته شاید بتوانید خودتان مشکل را برطرف کنید اما به دلیل رعایت نکات ایمنی، توصیه می‌شود آن را به‌ دست متخصص و تعمیرکار باتجربه بسپارید.


نشانه‌هایی برای تشخیص این‌ که مشکل مربوط به خازن است وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به ویزویز کردن مانیتور و یا خط‌خطی شدن صفحه نمایشگر اشاره کرد.


مانیتور روشن می‌شود اما تصویر ندارد:


چنانچه مانتیور روشن شود اما تصویری را نشان ندهد، در این صورت بهتر است که نور چراغ‌قوه‌ای را به صفحه مانیتور تابانده، اگر تصویری مشاهده شد احتمالاً مشکل مربوط به نور پس‌زمینه مانیتور است.


رفع مشکل نور پس‌زمینه


ابتدا دو شاخه مانیتور را از برق کشیده و سپس هر کابلی که به‌ مانیتور متصل است را جدا کرده. اجزای متصل به پنل نمایشگر را با احتیاط جدا نموده و بک‌لایت (صفحه‌ای که در روی آن تعدادی لامپ ال‌ای‌دی نصب شده باشد.) را در بیابید. این لامپ‌ها باید درست در پشت نمایشگر شیشه‌ای اصلی باشند. توصیه می‌شود تا زمان پیدا کردن جای آن، هیچ‌کدام از اجزای الکتریکی را دست نزنید زیرا ممکن است به شما شوک وارد نمایند. مدلی جایگزین برای آن گرفته و آنها را با رعایت نکات ایمنی، با لامپ‌های قدیمی عوض نمایید.


سوختن چند پیکسل مانیتور


اگر در مانیتور، چند پیکسل (کوچکترین جزء ساختاری یک تصویر) سوخته باشد، می‌توانید برای رفع آن این مرحله را انجام دهید:


شیء نوک تیزی را در پارچه‌ای قرار داده و به پیکسل سوخته کمی فشار واردکرده. البته فشار بیش از اندازه، به مانیتور صدمه می‌زند.


اگر با این روش مشکل برطرف نشد، باید برای تعمیر مانیتور به یک متخصص، مراجعه کنیم.


مانیتور تصویر دارد اما تصویر مشکل دارد:


* اگر مانیتور تصویر دارد ولی تصویر با مشکل مواجه است مثلاً مربع‌های رنگارنگ بر روی آن دیده می‌شود، ممکن است مشکل مربوط به برد AV باشد که برای رفع آن، باید یک برد جدید به جای برد آسیب‌دیده جایگزین کرد. باید توجه داشت که برد AV معمولاً به شکل مداری مستطیل شکل بوده که در نزدیکی کابل‌های صوتی و تصویری قرار گرفته است.


* ممکن است دکمه‌های مانیتور از کار افتاده باشد. در این صورت باید آنها را با پاک‌ کننده‌های فلزی تمیز کردو یا اتصالات شکسته این دکمه‌ها را دوباره برقرار نمود.


* کابل‌ها را برای رفع مشکل بررسی کنید، شاید مشکل به آنها مربوط باشد.