برخی مشکلات رایج در دوربین‌های فیلم‌برداری و تعمیر آن


خرابی لنز دوربین فیلم‌برداری


شناخت و بررسی دلایل خرابی لنز (عدسی) برای تعمیر لنز دوربین فیلم‌برداری ضروری است، زیرا این عیب‌یابی موجب می‌شود مشکل و اختلال موجود در دوربین شناسایی و مسیر درست تعمیر و احتمالاً تعویض، انتخاب و اجرا شود.


مهمترین دلایل خرابی لنز دوربین


تابش مستقیم نور: تابش مستقیم انواع نور از جمله نور خورشید یا نور چراغ‌های لیزری، زمینه‌ساز خرابی لنز دوربین فیلم‌برداری است. به همین دلیل است که باید برای تشخیص علت خرابی لنز دوربین فیلم‌برداری به این نکته توجه نمود.


گرد و غبار: اگر دوربین فیلم‌برداری در معرض گرد و غبار قرار بگیرد، لنز (عدسی) این دستگاه به سادگی می‌تواند آسیب ببیند. همچنین موارد دیگری چون لکه‌ها و شن‌زدگی نیز از جمله دلایل خرابی این قطعه می‌باشند.


ضربه‌خوردگی: ممکن است بنا به دلایلی، دوربین دچار ضربه‌خوردگی شود. در این حالت، این احتمال وجود دارد که لنز دوربین ترک خورده یا حتی شکسته باشد. همچنین تکان‌های شدید نیز یکی دیگر از دلایل قابل بررسی برای تعمیر لنز دوربین فیلم‌برداری است.


آب و رطوبت: نفوذ آب یا هرگونه مایعات دیگر، برای تمام قسمت‌های دوربین فیلم‌برداری خطرناک است و باعث خرابی‌های مختلفی در دوربین می‌شود. لنز دوربین یکی از بخش‌هایی است که زیاد در معرض آسیب قرار می‌گیرد.


تعمیر لنز دوربین فیلم‌برداری


از آنجا که لنز (عدسی) یکی از اصلی‌ترین و پر کاربردترین قطعات در دوربین است، برای تعمیر آن باید به نکات ویژه‌ای توجه داشت. مهمترین نکته برای تعمیر لنز دوربین فیلم‌برداری این است که تنها به مراکز مجاز و متخصصان باتجربه مراجعه نمایید. در غیر این صورت ممکن است این قطعه به درستی تعمیر نشود و دچار مشکلات بعدی شود. تعمیر لنز دوربین فیلم‌برداری نیازمند استفاده از دستگاه‌ها و ابزار ویژه و جدیدی است.


با استفاده از این دستگاه‌ها و ابزارها، می‌توان تمامی روش‌های لازم برای تعمیر لنز را به راحتی انجام داده و ترمیم این قطعه را در سطحی تخصصی انجام داد.


ال سی دی دوربین تصویر ندارد:


غالباً به دلیل باز و بسته کردن‌های مکرر و متعدد پنل دوربین، با این مشکل روبرو می‌شویم، چرا که باز و بسته کردن‌های پی‌درپی و مداوم پنل، باعث قطعی کابل می‌شود و به دنبال آن قطعی تصویر دوربین را به همراه دارد. این مورد، را می‌توان یکی از شایع‌‌ترین اشکالات به حساب آورد که در دوربین‌های فیلم‌برداری دیده می‌شود. برای برطرف کردن این اشکال باید کابل و لولای دوربین فیلم‌برداری را تعویض کنیم.


گیرکردن لنز دروبین فیلم‌برداری


گاهی اتفاق می‌افتد که لنز دوربین فیلم‌برداری گیر می‌کند، که این مشکل به علت انباشته شدن گرد و خاک، وارد شدن شن‌ریزه و از این قبیل می‌باشد که داخل لنز دوربین وارد شده‌اند و دستگاه با پیغام خطا، خاموش می‌شود و از ادامه سر باز می‌زند. رفع این مشکل با سرویس دستگاه و تعمیر دوربین فیلم‌برداری ممکن می‌شود.


نداشتن تصویر در وضعیت play


دلایل نداشتن تصویر در وضعیت play (روشن) و یا پخش تصویر با نوارهای راه راه دیده، با توجه به تجربه کارشناسان در مراکز تعمیرات دوربین فیلم‌برداری این علت را می‌توان به علت آلودگی و کثیفی هد دانست که در این شرایط با تمیز کردن هد دوربین این مشکل را می‌توان بر طرف نمود.


این کار توسط خود کاربر می‌تواند انجام شود به این شرط که شرط آنکه آشنایی لازم با این کار و همچنین تجهیزات و ابزار مناسب را داشته باشد و در انجام این کار احتیاط بالایی داشته باشد.




شارژ نشدن باتری دوربین


تشخیص علت اصلی این اشکال نیاز به بررسی دستگاه و باتری و اتصالات آن دارد. این مشکل در ۹۵ درصد مواقع از خود باتری است و به ندرت خود دوربین اشکال دارد. در این شرایط باید مدار الکترونیکی یا دیتاهای دوربین و باتری چک شود.


عدم شناسایی مموری کارت (کارت حافظه)


عدم شناسایی مموری کارت یا همان کارت حافظه، این اشکال در اغلب شرایط به دلیل خراب شدن یا ویروسی شدن دستگاه اتفاق می‌افتد. خرابی مسیر کانکتورهای (رابط و متصل‌کننده) کارت خوان نیز ممکن است باعث این مشکل می‌شود. برای رفع این اشکال در بیشتر موارد روش فرمت کردن (تقسیم دیسک به بخش‌های نشان‌دار برای داده‌ها برای ذخیره یا نمایش) پیشنهاد می‌شود.


رکورد مات تصویر


رنگ‌ها به هم ریخته، سیاه، کرکره‌ای است که معمولاً مشکل از سی‌سی‌دی است. در این شرایط نیاز به بررسی تخصصی دستگاه و شناسایی علت اشکال پیش آمده است. که این کار باید توسط متخصص باتجربه انجام شود.


خدمات تعمیر دوربین فیلم‌برداری


برخی از خدمات تعمیرات دوربین فیلم‌برداری عبارتند از:


* برطرف کردن تصویر شطرنجی و فریز شده و مشکل رکورد مات


* تعمیر آب‌خوردگی دوربین دیجیتال و خرابی مدار و تعمیر دوربین فیلم‌برداری


* قابلیت تعویض جک روی برد و تعمیر صفحه نمایشگر


* برطرف کردن مشکل گیرکردن لنز دوربین فیلم‌برداری و مشکل در باز و بسته بودن دوربین


* برطرف کردن عیب‌های مربوط به هارد، مموری کارت (کارت حافظه) و اتصال به رایانه


* برطرف کردن مشکل کثیف بودن هد در تعمیر دوربین فیلم‌برداری


* از بین بردن مشکل در نبود تصویر از ال سی دی و ویزور و خروجی کابل ارتباطی به تلویزیون


* تعمیر برد سوخته و تعمیر دوربین فیلم‌برداری


* تعویض قطعه با هویه


* برطرف کردن پروگرام (برنامه) بایوس و رفع مشکل نرم‌افزاری دوربین