متداول‌ترین عیوب تلویزیون (LED و LCD) و تعمیر آن


روشن، خاموش شدن تلویزیون


در این حالت تلویزیون روشن شده و پس از نمایش لوگوی تلویزیون دوباره خاموش می‌شود که در اصطلاح تعمیر تلویزیون به این حالت reboot شدن گفته می‌شود. در این حالت معمولاً مین برد (قطعه‌ای در تلویزیون) دستگاه دچار نقص شده و راه حل تعمیر تلویزیون از تعویض نرم‌افزار تا تعویض کامل برد را شامل می‌شود.


تلویزیون در حالت HDMI تصویر ندارد:


در این ایرد ابتدا باید دستگاه را ریست نرم‌افزاری (مرتب‌سازی مجدد) کرده و از اتصالات دستگاه مطمئن شد و در صورت برطرف نشدن مشکل به تعمیرکار و متخصص تلویزیون مراجعه نمود.


خاموش شدن ناگهانی تلویزیون (LED و LCD)


خاموش شدن تلویزیون به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد، که در مدل‌های مختلف تلوزیون متفاوت است به طور مثال ممکن است مربوط به برد مین آنها باشد که در این صورت برد قابل تعمیر می‌باشد.


خاموشی ناگهانی تلویزیون در بیشتر موارد مربوط به برد پاور (دکمه روشن و خاموش) می‌باشد که برد پاور قابل تعمیر است.


خرابی منبع تغذیه تلویزیون و تعمیر آن


خرابی منبع تغذیه تلویزیون یکی از خرابی‌های مرتبط با انواع تلویزیون است که تعمیر آن نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد. تعمیر این بخش از دستگاه صرفاً پس از عیب‌یابی دقیق برد تغذیه تلویزیون و تشخیص نوع اشکال پیش آمده امکان‌پذیر است. منبع تغذیه در تلویزیون‌های رنگی با درست کردن یک ولتاژ اصلی، تغذیه طبقه افقی تلویزیون را انجام می‌دهد. پس از روشن شدن طبقه افقی، بقیه ولتاژهای تلویزیون توسط همین طبقه افقی فراهم می‌شود.


اگر به منبع تغذیه دسترسی نداشتید می‌توان از طریق عیب‌یابی (نداشتن ولتاژ، پایین بودن ولتاژ و نوسان ولتاژ) به رفع عیب آن پرداخت. با استفاده از لامپ ۲۴ ولت اتومبیل که خروجی آداپتور (تبدیل‌کننده الکتریکی) به آن متصل می‌شود، می‌توان این تست را انجام داد. اگر لامپ پر نور بود منبع تغذیه تلویزیون سالم است و اگر به حالت چشمک‌زن یا کم نور روشن شد، منبع تغذیه خراب است.


تلویزیون خود به خود خاموش می‌شود:


این عیب بیشتر به دلیل نوسان برق (تغییر جریان الکتریکی) می‌باشد و در بیشتر موارد برد پاور (دکمه روشن و خاموش) خراب می‌شود. تلویزیون‌های جدید به دلیل اینکه با ولتاژ بسیار پایین کار می‌کنند احتمال خرابی در برد مین نیز هست که باید مورد بررسی قرار بگیرد.


همچنین خرابی دستگاه‌های ورودی که به آنها متصل می‌شود باعث از کار افتادن مین برد تلویزیون می‌شود که در بیشتر موارد باعث سوختگی سی‌پی‌یو تلویزیون می‌شود و در این موارد باید برای تعمیر تلویزیون برد مین تعویض گردد.


سیاه شدن تصویر تلویزیون


نخستین و مهم‌ترین علتی که ممکن است باعث سیاه شدن تصویر تلویزیون (LED) گردد، خرابی بک‌لایت (صفحه‌ای که در روی آن تعدادی لامپ ال‌ای‌دی نصب شده باشد.) است. زمانی که بک‌لایت تلویزیون LED دچار مشکل شود، لکه‌هایی سیاه و تیره بر روی صفحه نمایشگر تلویزیون ظاهر می‌شود. در صورت بروز چنین اشکالی در دستگاه یعنی خرابی بک‌لایت باید سریعاً جهت تعمیر اقدام نمود. زیرا خرابی بک‌لایت در یک بخش، باعث پخش ولتاژ لامپ‌های معیوب در میان لامپ‌های سالم می‌گردد و در نهایت باعث خرابی زودهنگام تمامی صفحه نمایش تلویزیون می‌شود.


نشانه خرابی بک‌لایت خاموش و روشن صفحه تلویزیون می‌شود.


تعمیر سیاه شدن تصویر تلویزیون


بنابراین برای پیشگیری از بروز این مشکل بهتر است دستگاه خود را برای مدت طولانی روشن نگذارید و نور لامپ‌های ال‌ای‌دی آن را نیز چک کنید که بیش از اندازه نباشد. در تعمیر بک‌لایت تلویزیون در صورتی که لامپ‌های ال‌ای‌دی خراب شده باشند، ابتدا لامپ‌های معیوب شناسایی شده و لامپ‌های سالمی جایگزین آنها می‌شود.


به دلیل اینکه در اکثر تعمیرات بک‌لایت (صفحه‌ای که روی آن تعدادی لامپ ال‌ای‌دی نصب شده باشد.) تلویزیون به دلیل برداشته شدن صفحه ماژور و ضخامت پایین این بخش، احتمال شکستگی پنل وجود دارد. به همین دلیل در مراکز تعمیرات تلویزیون، عمدتاً از تعمیر این بخش صرف‌نظر کرده و پنل جدیدی جایگزین پنل قبلی می‌شود.


تصویر نگاتیوی


این نوع مشکل به خاطر وجود نقصی در مدار GAMMA در برد T-con ایجاد می‌شود. و فقط با تعویض برد مشکل برطرف خواهد شد. در این مشکل نیمی از صفحه خالی است و تلویزیون تصویر ندارد در حالی که نیم دیگر عادی است، عمدتاً این نوع علامت به خاطر کابل‌های FPC ایجاد می‌شود. این کابل خروجی از


T-CON به برد راه‌انداز است.


خطوط یا نوار عمودی روی صفحه


اگر خط یا نوار در میان منوی OSD و همه ورودی‌های سیگنال ویدیوئی دارای اثر یکسانی باشد، به معنی خرابی پانل تلویزیون است.


تلویزیون پس از چند ساعت خود به خود خاموش می‌شود:


در این حالت قطعه‌ای وجود دارد که با گرم شدن از کار می‌افتد، باید تک‌تک قطعات بردها را با سشوار و اسپری خنک‌کننده تست کرد تا مشکل را پیدا کرد.


تلویزیون تصویر ندارد، اما صدا دارد:


وقتی با یک چراغ‌قوه به صفحه نگاه کنیم تصویر دیده نمی‌شود، در این صورت مشکل از برد مین تلویزیون است، که با تعویض یا تعمیر بردها مشکل حل می‌شود.


اختلال در تصویر تلویزیون


اختلال در تصاویر و به هم ریختگی کلی آنها بر مبنای یک شکل فیزیکی منظم است، که در این مورد تنها راه تعمیر عیوب رنگ تلویزیون، تعویض پنل تلویزیون می‌باشد.